Innehåll:

Ansökan och ärenden
Roller
Support
Webbläsare

 

Ansökan och ärenden

Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?
En e-tjänst kan du göra när som helst på dygnet via en dator. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar in den till oss direkt på webben. De flesta e-tjänster kräver också inloggning och signering med hjälp av e-legitimation. Eventuella bilagor kan du ladda upp och skicka in. Ärendet följer du sen via Mina sidor.
En blankett fyller du i för hand och vissa blanketter kan du fylla i på din dator. Blanketten skriver du ut och signerar med din underskrift. Sedan skickar du in den per post eller lämnar den till det kontor som ska handlägga ärendet.

Hur fungerar Spara-knappen?
Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparar du din ansökan eller anmälan på en speciell plats där ingen annan kommer åt informationen eller kan ändra i den. När du vill fortsätta med din ansökan eller anmälan behöver du logga in i Mina sidor med hjälp av din e-legitimation, då vet vi att du är rätt person och du kan se alla dina ärenden på webbplatsen.
Så länge din ansökan eller anmälan bara är sparad och inte inskickad är det bara du som kan se den under Mina sidor, ditt egna utrymme på Mina sidor där du kan se dina ärenden och uppgifter. Det är först när din ansökan är inskickad till kommunens elektroniska brevlåda som ditt ärende kan börja behandlas av oss. För att kunna skicka in din ansökan eller anmälan behöver du ha fyllt i alla de uppgifter som krävs. Det kan vara olika uppgifter beroende på vilken ansökan eller anmälan du fyller i och du kommer inte kunna gå vidare i e-tjänsten utan att fylla i det.

Hur vet jag att mitt ärende skickats iväg på rätt sätt?
I slutet av din ansökan eller anmälan så står det ”Tack för att du använder vår e-tjänst” eller liknande. En bekräftelse på att du skickat in din ansökan eller anmälan kommer till din e-postadress på arbetsplatsen. Du kan även följa ditt ärende under menyalternativet Mina sidor.

 

Roller

Vad har jag för roll och vad innebär den?
På internservice kan du vara beställare på en tjänst, det kan handla om en beställning för en ny anknytning eller boka en viss typ av utrustning. Alla e-tjänster kräver att du loggar in med ditt AD-konto. Alla tjänster är interna och du kommer bara åt dem genom din egen inloggning.

När du är handläggare, registrator eller koordinator på en e-tjänst ser du dina ärenden när du loggat in på internservice med ditt AD-konto. Dina ärenden samlas under menyordet Handläggning. Du ser endast de ärenden du har behörighet att se, det vill säga ärenden från en e-tjänst du är handläggare, registrator eller koordinator. En del e-tjänster kräver att du är aktiv handläggare, eller liknande, för att se ett specifikt ärende.

 

Support

Jag får upp ett felmeddelande, har försökt på nytt och kommer inte vidare, vad gör jag nu?
Vad säger felmeddelandet? Om länken till e-tjänsten du söker är felaktig kan du söka fram tjänsten via startsidans sökruta. Är det ett annat tekniskt fel kan du använda e-tjänsten Felanmälan och support för att skicka in ett ärende om felet. Kan du inte använda e-tjänsten Felanmälan och support ska du ringa helpdesk.

Var vänder jag mig om jag behöver mer information kring en viss tjänst?
I varje tjänstekort finns det information om var du kan vända dig för ytterligare hjälp kring blanketten eller e-tjänsten.

Jag är handläggare men ser inte mina ärenden, vad gör jag?
Använd e-tjänsten Felanmälan och support för att rapportera in ditt problem. Du får hjälp genom internservice.

Jag kan inte logga in, hur gör jag nu?
Du loggar in med samma inloggningsuppgifter du använder till datorn, ditt AD-konto. Om du har problem med att logga in kontrollera att du inte har Caps Lock eller Num Lock aktiverat och att du skriver rätt användarnamn och lösenord. På internservice behöver du inte skriva adm\ innan ditt användarnamn.
Har du fortfarande problem, kontakta helpdesk.

Jag behöver göra ändringar i min e-tjänst, vem kontaktar jag?
Använd e-tjänsten Felanmälan och support för att skicka in dina ändringar eller önskemål. Du får hjälp genom internservice.

 

Webbläsare

Stöder min webbläsare den här webbplatsen?
Den här webbplatsen och e-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare. Vi jobbar ständigt med att hålla en hög nivå på både gränssnitt och säkerhet på Mina sidor. Detta kan innebära att vi slutar använda äldre versioner av webbläsare.

Om du har problem med din webbläsare, exempelvis får upp ”Sidan kan inte visas” eller annat felmeddelande så kan du behöva se över dina inställningar. Om sidan ser konstig ut (till exempel bilder visas inte, eller texter ligger i oordning), så kan det bero på ett kompatibilitetsproblem mellan din webbläsare och Mina sidor.  Besök din webbläsares hemsida för mer information om hur du lägger till Mina sidor i din kompatibilitetsvylista.

Här hittar du information och support för de vanligaste webbläsarna: